Mobiliteitsbeleid
2001, Gemeente Amersfoort, Verkeers- en Vervoerplan (XTNT/&Samhoud)
Beleidsplan, mobiliteitsbeleid, hoofdwegennet, economie, stadsontwikkeling, milieu, participatie, besluitvorming, communicatie
Het verkeersplan is ontwikkeld vanuit een startsituatie die werd gekenmerkt door politieke en maatschappelijke onrust rondom de herinrichting van de Stadsring en als politiek zeer gevoelig. Als projectleider heb ik inhoud gegeven aan het VVP en daarvoor draagvlak gecreëerd bij de betrokken maatschappelijk organisaties, waaronder de ondernemers in de binnenstad. De communicatie rondom het project is uitgevoerd in nauwe samenwerking met de afdeling communicatie. Als projectleider trad ik tevens op als gespreksleider voor de klankbordgroep en gaf presentaties aan de raadscommissie. Het project is uitgevoerd volgens de principes van de besluitvormingstrechter.
Citaat van de wethouder: ‘Zoals reeds in de inleiding vermeld is, is het proces als succesvol bestempeld: de planning is gehaald (doorlooptijd 12 maanden inclusief vakanties), de besluitvorming was unaniem, het draagvlak is vergroot. Het project is dan ook met een feestelijk tintje afgesloten. Het beschreven proces vergt een investering in communicatie en overleg. Deze investering heeft echter een groot inverdieneffect: tijdwinst in de implementatie, bestuurlijke rust, efficiency in het ambtelijk en bestuurlijk apparaat doordat de emoties en de hectiek aanzienlijk verminderd zijn, volgende keer doen we het weer zo.’
|
| |
|
| |
|
|